Neverbální komunikace je to, co říkáme beze slov

08.08.2018

Řeč těla posuzujme vždy v souvislosti se situací,
pozor na vytrhávání z celého kontextu.

Využijme našich znalostí neverbální komunikace ke vzbuzení sympatií
( např. první dojem ).

Správně interpretujme neverbální signály lidí kolem nás.
Co mohou znamenat např. některá:

Gesta dlaní: otevřená dlaň - upřímnost, otevřenost

Podání ruky při pozdravu: znamení vstřícnosti

Pohyby rukou : sepjaté ruce - negativní postoj nebo frustrace

stříška z prstů - silné sebevědomí nebo vztah nadřízenosti

Pohyby rukou po obličeji: zakrývání úst rukou a dotýkání se nosu - dotyčný neříká pravdu nebo má pocit, že vy nejste upřímný

podpírání hlavy - nudí se

opřená hlava o dlaň a vztyčený ukazováček - předstírá zájem

prsty se dotýkají brady a ukazováček je vztyčen podél tváře

(nesouhlas nebo negativní postoj k nám nebo k tématu)

přejíždění prsty po čele, střídavé doteky ucha, nosu, úst (nejistota)

zkřížené ruce na hrudi - projev obrany, pocitu ohrožení, defenzívy

zaklesnutá noha přes druhou - uvolněná pozice - sebevědomí

křečovitá svázaná pozice - negativní vztah

Kontakt pohledem: obvykle ten, kdo nedokáže udržet oční kontakt, není příliš sebevědomý nebo se s námi necítí nejlépe, případně potřebuje něco skrývat

rozšíření zorniček - zaujetí

přivřená víčka při hovoru - silná samolibost

Podstatná je také rychlost, síla, tón hlasu, způsob mluvy atd.

Např. při telefonování je hlas jediný projev komunikace - síla hlasu prozrazuje tendenci se prosazovat. Rychlost mluvy je zase důležitá pro dostatečně srozumitelné sdělení. To, co je pro nás samozřejmé může být pro zákazníka novinkou a ne každý se dokáže zeptat, když nerozumí.

KOMUNIKACE A PROSTOR, hlídejme si zóny:

1. Intimní zóna - rozpětí 15 - 50 cm

2. Osobní zóna - rozpětí 50 cm - 1,5 m

3. Sociální zóna - rozpětí 1,5 - 3,5 m

4. Veřejná zóna - rozpětí více jak 3,5 m

Základní zásada účinné komunikace s klientem: Obchod je vždy založen na navázání kladného vztahu. Nejenom proto nám stojí za to, abychom do těchto vztahů investovali čas, úsilí a energii.

Naši ZÁKAZNÍCI si dnes již mohou daleko více vybírat. UZAVÍRAJÍ OBCHOD S TÍM, KDO JE JIM SYMPATICKÝ, kdo si jich váží A DÁVÁ JIM NAJEVO JEJICH DÚLEŽITOST!!! znamená to, že zákazník cítí, že mám zájem o to, co mi říká. Proto mu NASLOUCHÁM A KLADU VHODNÉ OTÁZKY

CO ZNAMENÁ NASLOUCHAT AKTIVNĚ?

soustředit se na něj během delšího časového úseku

pochopit stanovisko druhého partnera, umět číst "mezi řádky" a snažit se dávat do souvislosti to, co partner říká, s tím, co si asi myslí a jak se cítí

dobře sledovat i neverbální signály

TECHNIKA AKTIVNÍHO NASLOUCHÁNÍ:

svůj zájem dávejme najevo verbálně i neverbálně

parafrázujme, shrnujme vlastními slovy co jsme slyšeli

dávejme najevo pozornost svým postojem, gesty, pokyvováním hlavou, úsměvem atd.

udržujme s partnerem oční kontakt, aby mohl také cítit, že mu chceme opravdu porozumět

Vydržme a pokračujme, protože výsledek za to stojí: nejenom, že se s námi budou lépe cítit ostatní, ale i pro nás bude svět daleko veselejší.

Rozhodnutí je na nás!

Autor: Karel Baborský 

© 2020 Všechna práva vyhrazena - Mezinárodní asociace revizních techniků ČR, BATECH, s.r.o.
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky