Neverbální komunikace je to, co říkáme beze slov
Řeč těla
posuzujme vždy v souvislosti se situací,
pozor na vytrhávání
z celého kontextu.
Využijme
našich znalostí neverbální komunikace ke vzbuzení sympatií
(
např. první dojem ).
Správně
interpretujme neverbální signály lidí kolem nás.
Co mohou
znamenat např. některá:
Gesta dlaní: otevřená dlaň - upřímnost, otevřenost
Podání ruky při pozdravu: znamení vstřícnosti
Pohyby rukou : sepjaté ruce - negativní postoj nebo frustrace
stříška z prstů - silné sebevědomí nebo vztah nadřízenosti
Pohyby rukou po obličeji: zakrývání úst rukou a dotýkání se nosu - dotyčný neříká pravdu nebo má pocit, že vy nejste upřímný
podpírání hlavy - nudí se
opřená hlava o dlaň a vztyčený ukazováček - předstírá zájem
prsty se dotýkají brady a ukazováček je vztyčen podél tváře
(nesouhlas nebo negativní postoj k nám nebo k tématu)
přejíždění prsty po čele, střídavé doteky ucha, nosu, úst (nejistota)
zkřížené ruce na hrudi - projev obrany, pocitu ohrožení, defenzívy
zaklesnutá noha přes druhou - uvolněná pozice - sebevědomí
křečovitá svázaná pozice - negativní vztah
Kontakt pohledem: obvykle ten, kdo nedokáže udržet oční kontakt, není příliš sebevědomý nebo se s námi necítí nejlépe, případně potřebuje něco skrývat
rozšíření zorniček - zaujetí
přivřená víčka při hovoru - silná samolibost
Podstatná je také rychlost, síla, tón hlasu, způsob mluvy atd.
Např. při telefonování je hlas jediný projev komunikace - síla hlasu prozrazuje tendenci se prosazovat. Rychlost mluvy je zase důležitá pro dostatečně srozumitelné sdělení. To, co je pro nás samozřejmé může být pro zákazníka novinkou a ne každý se dokáže zeptat, když nerozumí.
KOMUNIKACE A PROSTOR, hlídejme si zóny:
1. Intimní zóna - rozpětí 15 - 50 cm
2. Osobní zóna - rozpětí 50 cm - 1,5 m
3. Sociální zóna - rozpětí 1,5 - 3,5 m
4. Veřejná zóna - rozpětí více jak 3,5 m
Základní zásada účinné komunikace s klientem: Obchod je vždy založen na navázání kladného vztahu. Nejenom proto nám stojí za to, abychom do těchto vztahů investovali čas, úsilí a energii.
Naši ZÁKAZNÍCI si dnes již mohou daleko více vybírat. UZAVÍRAJÍ OBCHOD S TÍM, KDO JE JIM SYMPATICKÝ, kdo si jich váží A DÁVÁ JIM NAJEVO JEJICH DÚLEŽITOST!!! znamená to, že zákazník cítí, že mám zájem o to, co mi říká. Proto mu NASLOUCHÁM A KLADU VHODNÉ OTÁZKY
CO ZNAMENÁ NASLOUCHAT AKTIVNĚ?
soustředit se na něj během delšího časového úseku
pochopit stanovisko druhého partnera, umět číst "mezi řádky" a snažit se dávat do souvislosti to, co partner říká, s tím, co si asi myslí a jak se cítí
dobře sledovat i neverbální signály
TECHNIKA AKTIVNÍHO NASLOUCHÁNÍ:
svůj zájem dávejme najevo verbálně i neverbálně
parafrázujme, shrnujme vlastními slovy co jsme slyšeli
dávejme najevo pozornost svým postojem, gesty, pokyvováním hlavou, úsměvem atd.
udržujme s partnerem oční kontakt, aby mohl také cítit, že mu chceme opravdu porozumět
Vydržme a pokračujme, protože výsledek za to stojí: nejenom, že se s námi budou lépe cítit ostatní, ale i pro nás bude svět daleko veselejší.
Rozhodnutí je na nás!
Autor: Karel Baborský